Studieplan for karriererettet dannelse

I ”Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser” står følgende:

  • Uddannelsesforløbene og undervisningen skal tilrettelægges, så eleven arbejder med at tilegne sig viden, kundskaber og kompetencer både i det enkelte fag og i flerfaglige forløb. 
  • Undervisningen skal, hvor det er relevant, indeholde forløb og faglige aktiviteter, der styrker
  • elevernes evne til at håndtere valg og overgange i uddannelsessystemet. Eleverne skal gennem undervisningen opnå viden om og erfaringer med fagenes anvendelse, der modner deres evne til at reflektere over egne muligheder og at træffe valg om egen fremtid i et studie/karriereperspektiv og et personligt perspektiv

 

Undervisning i karriererettet dannelse på Egedal Gymnasium og HF

Eleverne arbejder med karriererettet dannelse i de enkelte fag, i en række fælles aktiviteter på tværs af klasser og på workshops afholdt af studievalg.

I løbet af de 2- eller 3 år elevernes uddannelse varer, deltager de i en række aktiviteter, som alle har fokus på at skabe bevidsthed om uddannelsessystemet, karrieremuligheder og arbejdsmarkedet.

Virksomhedsarrangement

I starten af 3g deltager alle 3g elever i et karrierelæringsarrangement med fokus på jobmuligheder og traineemuligheder i private virksomheder. Det er DI der står for arrangementet og de sørger også for at invitere lokale virksomheder ud.

Alumnearrangement

I 3g deltager alle 3 års elever på et alumnearrangement hvor tidligere elever fra Egedal gymnasium og HF fortæller om deres tid efter gymnasiet og deres valg af uddannelse og job. Arrangementet kobles med et kort oplæg fra studievalg om uddannelsesstatistik i Egedal kommune.

 

Aktiviteter planlagt af studievalg

STX – Fokuspunkter i de 5 forskellige klassebesøg:

  1. besøg i 1.g er kort intro til Studievalg og varer 25 min, Her introduceres eleverne til booking og vi laver future Spin – et redskab på mobilen om valgprocesser og selvindsigt
  2. besøg er i 2.g i efteråret og varer 90 min. Overskriften er uddannelsesveje og eleverne introduceres til uddannelsessystemet. Vi spiller uddannelsesspillet og arbejder med kendetegnskort. Laver prioritering over værdier og udsagn der vil være vigtige i forbindelse med uddannelsesvalg. Hvor mange og hvilke uddannelser kender de (udfordre valget)?
  3. besøg er i 3.g er i efteråret og varer 90 min, Overskriften er karriereveje. Fokus på job og arbejdsmarked. Vi laver kahoot, spiller Joel og Karina, gæt vejlederens vej. Hvis tid jobkort.
  4. besøg er et oplæg i forbindelse med optagelse.dk start februar der varer 45min. Regler om kvote 1 &2, standby, optagelsesproces, tidsfrister mm.
  5. besøg er sidste besøg i foråret i 3.g varer 45 min. Overskriften er Godt på vej. Et oplæg om sabbatår og tiden på videregående uddannelse. Spil gamechanger. Små film med unge, tips 13, budget på SU, lifehacks om ungdomsboliger mm.

 

Fokuspunkter i HF-oplæg

  1. besøg i 1.HF varer 90 min og ligger lige inden fagpakkevalg. Her vendes supplering og SOF, eleverne introduceres til uddannelsessystemet, der arbejdes med cases, elevinterview og Studievælgeren på ug.dk (kendetegnskort hvis tid). Eleverne introduceres også til Studievalg og vores vejledningstilbud
  2. besøg finder sted i 2.HF i efteråret og varer 45 min. Overskrift job og fremtid, laver kahoot, udfylder tanker om fremtiden, film om det fremtidige arbejdsmarked, uddannelseszoom på ug.dk.
  3. og sidste besøg ligger i forbindelse med at optagelse.dk åbner omkring start februar og varer 45 min. Regler om kvote 1 &2, standby, optagelsesproces, tidsfrister mm.

Der holdes endvidere et samlet oplæg for alle 2.HF elever inden de skal på uddannelsesbesøg i februar, for at forberede dem på hvad de f.eks. Kan ligge mærke til, spørge ind til osv.